امروزه، برنامه ­ریزی برای کنکور یکی از نیازهای اساسی هر دانش ­آموزی کنکوری است. اکثرا دانش­ آموزان، داوطلب کنکور تجربی هستند و رقابت در این رشته بسیار بالاست. این مقاله برای کمک به این گروه از دانش ­آموزان عزیز، برنامه­ ریزی کنکور تجربی را در 10 مرحله به شما ارائه می­دهد.

ضریب دروس کنکور

در کنکور سراسری، دروس به دو گروه تخصصی و عمومی تقسیم می­شوند. دروس تخصصی یک ضریب 3 نبست به دروس عمومی دارند. مثلا ضریب درس زیست و ادبیات هر دو 4 است اما در هنگام محاسبه این ضریبـها با هم، ضریب درس زیست 12 و ادبیات 4 است. هر درسی که از ضریب بالاتری برخوردار باشد، اهمیت بیشتری نیز دارد و درنتیجه نیاز به زمان و توجه بیشتری دارد.

ضریب دروس اختصاصی تجربی
ضریب دروس اختصاصی تجربی

چک لیست در برنامه­ ریزی

چک لیست، یک نظم کلی به کار شما می­دهد. این چک لیست شامل 3 بخش است: دروس کامل خوانده شده، دروس ناقص و دروس خوانده نشده. با تهیه این لیست، شما برای خود مشخص می­کنید که چه درس­هایی را باید بخوانید و چه دروسی را خوانده­اید.

اولویت­ بندی دروس

در برنامه­ کنکور، اولویت با مرور دروسی است که به ­طور کامل خوانده شده باشد. این بدان معنی نیست که دروس نخوانده مهم نسیتند. بعضی از فصل­ های هر درس نیز بسیار مهم هستند که باید در اولویت قرار گیرند. مثلا در رشته تجربی، فصل­های 5 و 6 زیست سال دوازدهم بسیار پرسوال هستند. اولویت­ بندی شما همچنین به کیفیت خواندن شما در همان سال بستگی دارد. اگر درس را متوجه شده باشید پس می­توانید آن را در اولویت قرار دهید. اگر چیز زیادی از آن درس متوجه نشده­ اید، قطعا مرور آن زمان زیادی خواهد گرفت که درصورت کمبود وقت بهتر است از آن بگذرید.

برنامه حجمی زمانی مناسب

برنامه حجمی زمانی در برنامه ­ریزی کنکور تجربی بهترین برنامه است. دانش ­آموز خود را وادار می­کند تا یک حجم مشخص از دروس را در یک زمان مشخص بخواند. این کار باعث بالا رفتن سرعت خواندن نیز می­شود. ممکن است دانش­ آموزی فکر کند که اگر در یک روز تنها 5 صفحه از درس زیست­ شناسی را در 10 ساعت بخواند، آن صفحات را کامل متوجه است. درحالی که این برنامه اشتباه است و سرعت خواندن شما را پایین می­ آورد و وقت شما را می­گیرد.

استفاده از پارت مطالعاتی

دانش­ آموز باید با توجه به وضعیت مطالعه خود، برنامه ­ای را مشخص کند که بداند در روز چند ساعت و چه مقدار از دروس را باید پوشش دهد. به هیچ عنوان یک روز را تنها به یک درس مطالعه اختصاص ندهید و در درس خواندن، تنوع داشته باشید. مثلا اگر در یک روز 8 ساعت درس می­خوانید، 2 ساعت را زیست، 2 ساعت را زیست شناسی 2 ساعت را ریاضی و 2 ساعت دیگر را هم شیمی بخوانید. توجه به این نکته که کدام درس سخت­ تر و یا راحت­ تر و کدام یک ضریب بیشتری دارد، به شما در تقسیم زمان کمک می­کند.

دروس عمومی نسبت به دروس تخصصی آسان­تر هستند و ضریب پایین ­تری دارند اما بی ­توجهی به آن­ها باعث شکست شما می ­شود. کسب مهارت در دروسی مانند آرایه ­های ادبی، قرابت و درک مطلب عربی و انگلیسی به شما کمک زیادی در تست زدن می­کند. نیاز است که روزانه تقریبا نیم تا 1 ساعت از این مهارت را در برنامه­ ریزی کنکور تجربی خود قرار دهید. حتما مباحث قواعد عربی، دین و زندگی و دستور زبان را نیز در برنامه روزانه خود قرار دهید. دروس حفظ­ کردنی مانند کلمات عربی، انگلیسی، ادبیات و تاریخ ادبیات را بهتر است در خارج از زمان مطالعه خود مثلا قبل از خواب بخوانید.

تست­ زنی کنکور

تست­زنی یکی از مهارت­های اصلی برای هر داوطلب کنکور است. نیازی نیست که دانش­آموز از همان مرحله اول شروع کار، تست­های زیادی را کار کند. شما می­توانید از روز اول با 20 تست شروع کنید و در ادامه تعداد آن را بالاتر ببرید. تست زدن در کنکور شامل دو نوع تست آموزشی و تست زماندار می­شود که در ادامه با هر کدام به­طور خلاصه آشنا می­شویم.

تست آموزشی

همانطور که از نام تست آموزشی پیداست، این نوع تست به شما فرایند تست­زنی را آموزش می­دهد. دانش­آموز پس از خواندن یک مطلب و یا یک فصل از هر درس باید تست­های مربوط به آن قسمت را بزند تا متوجه شود که چه قسمت از مطالبی که می­خواند، تست­خیز است.

تست زماندار

مزیتی که این نوع تست دارد، این است که به شما کمک می­کند تا هم مطالب را مرور کنید و هم استرس کنکور را تجربه کنید. این نوع تست شما را با نقاط ضعف و قوت خود آشنا می­کند و باعث می­شود برنامه­ریزی مناسب­تری داشته و درنتیجه برای کنکور آماده­تر باشید.

استراحت بین خواندن

استراحت در برنامه­ریزی کنکور تجربی بسیار مهم است. برای کسی که به­دنبال موفقیت در کنکور است و کاملا حرفه­ای مطالعه می­کند، نیم ساعت استراحت بین هر 2 پارت مطالعه کافی است و می­تواند به راحتی به ادامه مطالعه خود بپردازد. اما برای یک تازه­کار این تایم استراحت می­تواند چند دقیقه بیشتر باشد.

مرور

توصیه می­شود که پس از گذشت یک ماه از خواندن یک مطلب، همان مطلب مرور شود. مرور درس­های خوانده شده از درس­هایی که هنوز آن را نخوانده­اید بیشتر است. دانش­آموزانی که در آزمون­های آزمایشی شرکت می­کنند بهتر است 2 روز قبل از آزمون را به مرور بپردازند.

میزان خواب

قطعا سحرخیزی مخصوصا برای جوانان کار سختی است اما برای رسیدن به هدف و اجرای برنامه­ریزی کنکور تجربی باکیفیت، باید بتوانیم سحرخیز باشیم. قطعا هرچه دانش­آموز بتواند زودتر از خواب بیدار شود و کار خود را شروع کند بهتر است. شما می­توانید برای عادت به سحرخیزی هر هفته تقریبا نیم ساعت زودتر از هفته قبل بیدار شوید تا کم کم ساعت بدنی شما به زود بیدار شدن عادت کند. ممکن است شرایط برای بعضی از افراد متفاوت باشد و شب­ها، واقعا زمان بهتری برای آن­ها باشد. توصیه می­شود در هنگام ظهر تقریبا ساعت 1 تا 3 را به استراحت بپردازید و بدن خود را برای بعد از آن شارژ کنید.

آزمون آزمایشی کنکوری
آزمون آزمایشی کنکوری

آزمون آزمایشی

برنامه آزمون قلمچی و گاج هر 2 هفته یک­بار است. این 2 سازمان برنامه درسی سنگینی را برای مرور و حجم مطالب دارند. دانش­آموزانی که در دبیرستان مطلعه باکیفیتی نداشته­اند، ممکن است در ابتدا تحت فشار قرار گیرند اما به مرور، می­توانند خود را با برنامه هماهنگ کنند. فاصله زمانی آزمون­های سنجش و گزینه 2 بیشتر است و درنتیجه شما زمان بیشتری برای پوشش مطالب دارید. این 2 سازمان نسبت به 2 سازمان قبلی نقاط مرور کمتری دارند بنابراین نیاز به مطالعه باکیفیت­تری دارند.

جمع­ بندی

برنامه­ ریزی کنکور تجربی برای هر دانش ­آموزی که می­خواهد در کنکور تجربی شرکت کند، الزامی است. انجام همه مراحل ذکر­شده در این مقاله، قطعا در رسیدن به هدف راهنمای بسیار مناسبی است. دانش ­آموزان می­توانند برای بخشیدن نظم بیشتر به برنامه خود یک دفتر برای نوشتن برنامه روزانه تهیه کنند.