رشته زبان یکی از پنج رشته اصلی است که کنکور آن در کنار کنکور هنر، تجربی ریاضی و انسانی گرفته می شود. اما تفاوت بارز این رشته با سه رشته نظری انسانی، ریاضی و تجربی آن است که تمامی افراد از رشته های مختلف می توانند در این رشته نیز وارد رقابت با یکدیگر شوند. به همین خاطر درصد زیادی از دانش آموزان مایل به شرکت در آزمون کنکور زبان هستند. این تمایل به این خاطر است که از این طریق هم می توانند وارد دانشگاه های خوب و معتبر شوند. شاید هم به عنوان گزینه دوم به آن نگاه می کنند تا در صورت عدم قبولی در رشته نظری خود، وارد این رشته شوند.

لیست رشته های کنکور زبان های خارجی

زیرگروهرشته ها
زیرگروه یکمقطع کارشناسی: آموزش زبان انگلیسی، زبان و ادبیات انگلیسی، زبان انگلیسی ویژه دانشجویان مطالعات اسلامی، مترجمی زبان انگلیسی
مقطع کاردانی: کاردانی آموزش زبان انگلیسی، کاردانی مترجمی زبان انگلیسی
زیرگروه دومقطع کارشناسی: زبان و ادبیات آلمانی، مترجمی زبان آلمانی
زیرگروه سهمقطع کارشناسی: زبان و ادبیات فرانسه، مترجمی زبان فرانسه
زیرگروه چهارمقطع کارشناسی:  زبان ایتالیایی، زبان چینی، زبان روسی، زبان و ادبیات اردو، زبان و ادبیات ارمنی، زبان و ادبیات اسپانیایی، زبان و ادبیات ترکی استانبولی،
زبان و ادبیات ژاپنی.
مشاوره انتخاب رشته کنکور زبان
مشاوره انتخاب رشته کنکور زبان

مشاوره انتخاب رشته کنکور زبان تخصصی

زمانی که کارنامه اولیه دانش آموزان و متقاضیان کنکور صادر می شود، می توان تشخیص داد که آیا فرد مجاز به انتخاب رشته محل های روزانه و غیر روزانه هست یا خیر. در این صورت متقاضی می توانند با توجه به دفترچه انتخاب رشته کنکور زبان و با مطالعه دقیق آن، انتخاب رشته کند. در این انتخاب رشته شما می توانید تا صد و پنجاه کد رشته محل را انتخاب کنید و به ترتیب اهمیت آنها و ترجیح خودتان در جدول قرار دهید. اما آیا این کار به تنهایی قابل انجام است و نیاز به هیچ کمک و بررسی وجود ندارد؟

ما در این مقاله تلاش می کنیم به شما بهترین مشاور انتخاب رشته زبان تخصصی را معرفی کنیم تا در انتخاب رشته خود موفق و دقیق عمل کنید. پس تا انتها پرانگیزه و با انرژی با ما همراه باشید.

کارنامه انتخاب رشته زبان تخصصی و چند و چون قبولی در این رشته

اگر در کنکور رشته زبان شرکت کرده باشید، پس از انتشار جواب کنکور سراسری، مرحله بعدی صدور کارنامه اولیه است. در این کارنامه اطلاعات مختلف شما ثبت شده و در نهایت رتبه شما در کشور و منطقه نیز قابل ملاحظه است. اطلاعات شما به شرح ذیل در کارنامه قرار گرفته است:

  1. بخش اول اطلاعات شخصی شماست. در این بخش علاوه بر اطلاعات شناسنامه ای خود، می توانید نوع سهمیه و استان بومی خود را نیز مشاهده کنید. این اطلاعات در انتخاب رشته شما موثر خواهد بود. توجه کنید که سهمیه ها، خود نقش بسیار مهمی در انتخاب رشته ایفا می کنند و در یک راهنمای جامع انتخاب رشته کنکور سراسری زبان، شما به این اطلاعات مهم دست پیدا می کنید. به طور مثال با توجه به این اطلاعات است که می توانید از انتخاب رشته زبان بدون کنکور (بر اساس سوابق تحصیلی) بهره ببرید و در رشته های دانشگاه های مشمول، بدون کنکور مشغول به تحصیل شوید.
  • بخش دوم کارنامه نیز اطلاعات آزمونی داوطلب را در خود جا داده است. اینجا می توانید رتبه در سهمیه، رتبه در کشور، رتبه در زیر شاخه های کنکور زبان، نمره یا تراز آزمون و میزان تاثیر سوابق تحصیلی را مشاهده کنید. با توجه به این اطلاعات است که می توانید از انتخاب رشته زبان دانشگاه آزاد و سراسری بهره ببرید و در رشته های دانشگاه های دولتی و آزاد مشغول به تحصیل شوید.

باید بدانید که حدود 85 درصد از رشته های کنکور زبان، دارای شرط بومی گزینی نیستند. این یعنی شما به راحتی می توانید به هرجای ایران سفر کنید و در آنجا درس بخوانید. به عبارتی اولویت با کسی است که رتبه بهتری دارد. نه کسی که بومی آن شهر است.

همچنین جدا از دانشگاه های دولتی، دانشگاه آزاد با وجود پرداخت شهریه، به دلیل شرایط خاص خود و تعداد بسیار زیاد شعبه هایش در سراسر ایران، طرفداران بسیاری دارد. پس کمک گرفتن از یک مشاور انتخاب رشته دانشگاه آزاد، چیزی است که هر دانشجوی علاقه مند به ثبت نام در این دانشگاه به آن احتیاج دارد.

اگرچه این دانشگاه بر اساس سیاست های آموزشی، به سمت پذیرش بدون کنکور پیش رفته است؛ اما بازهم برای رشته های پرطرفدار، کنکور برگزار می کند. با این حال شما می توانید از انتخاب رشته زبان بدون کنکور (بر اساس سوابق تحصیلی) بهره ببرید و در رشته های دانشگاه های مشمول، بدون کنکور مشغول به تحصیل شوید.

ظرفیت قبولی در رشته زبان

حتما برای شما نیز سوال پیش آمده است که ظرفیت قبولی در رشته زبان چه مقدار است؟ برای ورود به این رشته در دانشگاه های مختلف چه میزان نمره ای لازم است؟ به طور مثال آیا با توجه به رتبه ام به مشاور انتخاب رشته دانشگاه آزاد نیاز دارم یا می توانم در دانشگاه های دولتی ثبت نام کنم؟

ظرفیت دقیق پذیرش در این رشته هر سال متغیر است و باید در دفترچه انتخاب رشته از سوی سازمان سنجش اعلام شود. اما می توان از ظرفیت های سال گذشته اطلاعات گرفت و در انتخاب رشته امسال نیز تا حدودی آن را به کار بست.

مشاور انتخاب رشته کنکور زبان انگلیسی
مشاور انتخاب رشته کنکور زبان انگلیسی

سال گذشته ۴۲۷۳ صندلی برای متقاضیان کنکور زبان تخصصی وجود داشته است که پراکندگی این تعداد به شرح ذیل است:

  1. روزانه: ۲۷۳۸ صندلی
  2. نوبت دوم (شبانه): ۴۵۹ صندلی
  3. سهمیه مناطق محروم: ۲۱ صندلی
  4. دانشگاه فرهنگیان: ۷۵۰ صندلی
  5. دانشگاه ها و موسسات غیر انتفاعی: ۱۰۵ صندلی
  6. دانشگاه پیام نور: ۲۰۰ صندلی

اما با توجه به این اطلاعات چطور انتخاب رشته را انجام دهیم؟ ما در این مقاله مشاور انتخاب رشته زبان دکتر معین الدین را به شما معرفی می کنیم. با استفاده از راهنمایی های تخصصی آنها، انتخاب رشته خود را به طور دقیق انجام دهید و از این فرصت نهایت استفاده را ببرید.

کدام مشاور تحصیلی انتخاب رشته را انتخاب کنم؟

در اینجا یک تیم متخصص و حرفه ای را پیشنهاد می کنیم و ابعاد مختلف مشاوره انتخاب رشته زبان را بررسی می کنیم. مرکز مشاوره تحصیلی دکتر معین الدین یک مرکز تخصصی مشاوره انتخاب رشته کنکور و استعدادیابی نوجوانان است. 

حتما تا کنون متوجه شده اید که برای انتخاب رشته مولفه های مختلفی را باید در نظر گرفت و با یک نگاه آینده نگرانه به سوی انتخاب رشته و مشاوره انتخاب رشته زبان تخصصی رفت. در ادامه ویژگی ها و خدمات این تیم را به عنوان بهترین مشاور انتخاب رشته زبان عنوان می کنیم.

برای انتخاب رشته 2 جلسه خصوصی با دانش آموز برگزارمی کنیم که امکان حضور والدین نیز وجود دارد. طی این جلسات و با انجام تست های مختلف شخصیت شناسی مانند MBTI  و هالند می توان تا حدی به علایق و استعداد های داوطلب پی برد.

شغل های زبان انگلیسی
شغل های زبان انگلیسی

یکی از وظایف مشاور انتخاب رشته زبان، بررسی دقیق کارنامه کنکور است تا با توجه به آن اطلاعات، ترتیب جایگیری کد رشته محل ها را بررسی کند. چیدمان رشته محل ها نیز با توجه به احتمال قبولی از بالا به پایین در گروه دکتر معین الدین انجام خواهد شد.

در این گروه مشاوره، بررسی تمامی جوانب به خوبی انجام می شود. به طور مثال می توانید همه کد رشته محل ها را با این تیم بشناسید. با دانشگاه های مختلف آشنا شوید و احتمال قبولی خود را در این رشته ها بررسی کنید. علاوه بر اینها با روش کوچینگ و منتورینگ، شما می توانید روش صحیح چینش کد رشته محل های خود را با کمک این تیم متخصص بیاموزید.

در نهایت نیز زمانی که مشاور انتخاب رشته زبان به طور کامل و دقیق کار خود را انجام داد، انتخاب رشته به صورت دستی و سپس کامپیوتری انجام می شود؛ چند دور بررسی می شود تا از ایجاد هرگونه خطا جلوگیری شود. پس اگر مایل به دریافت این خدمات بی نظیر هستید می توانید نام و نام خانوادگی خود را به ۰۹۱۰۰۸۴۸۵۸۱ ارسال نمایید و نوبت مشاور انتخاب رشته زبان را رزرو کنید.