لایف استایل مناسب برای موفقیت تحصیلی

0
1682
موفقیت تحصیلی
موفقیت تحصیلی

با سلام خدمت شما دوستان عزیز تیم مشاوره تحصیلی دکتر معین الدین در خدمت شما است. با مقاله “لایف استایل مناسب برای موفقت تحصیلی” با ما همراه باشید.

استایل مطالعه:

مهم ترین و اصلی ترین نکته در مطالعه برنامه ریزی است. روز و ساعتی که می‌خواهید یک مطلب را مطالعه کنید از قبل تعیین کنید وبعد به سراغ کتاب بروید.

زمان مطالعه تان را بین ساعت ۷ صبح تا ۱۰ شب قرار دهید و تا نیم ساعت پس از بیدار شدن از خواب نیز مطالعه نکنید.

خود را به مکان خاصی برای مطالعه کردن محدود نکنید سعی کنید با تمرین کردن در همه‌ی مکان‌ها حتی مکان‌های شلوغ هم مطالعه کنید. بهترین مکان برای مطالعه خانه است زیرا همیشه در دسترس می‌باشد.به یادداشت‌ها، جزوات، کتاب‌ها و آزمون‌های قبلی، مراجعه کنید. یادداشت ها حاصل تجربیات خودتان و جزوه ها عصاره تجربیات معلمانتان هستند، بنابراین یادداشت‌ها و جزوات منابع باارزشی به شمار می‌روند. یادداشت‌ها را هرگز برای مطالعه در شب قبل از آزمون فراموش نکنید. به سوالاتی که آخر هر فصل وجود دارد توجه کنید و خود را با بررسی این سوالات بیازمایید.

کتاب را در ۳ مرحله بخوانید. در مرحله اول بصورت سریع و کلی و روزنامه وار به مطالب کتاب نگاهی بیندازید و از خود سوال کنید. در مرحله دوم به صورت عمیق و دقیق مطالب را خوانده و ضمن مطالعه نکات مهم را در آورده و آنها را بصورت طرح شبکه ای از کل به جزء سازماندهی کرده و در کاغذی یادداشت کنید. چرا که با سازمان‌دهی اطلاعات مطالب کتاب در مغز شما به صورت منظم هر یک درجای خود قرار می‌گیرند و بازیابی آن راحت انجام می‌شود.در مرحله‌ی سوم کتاب را مرور کرده واز خود بپرسید و پس از پایان مطالعه کتاب در صورت امکان با دوستتان درباره‌ی مباحث آن مباحثه کنید.

استایل مطالعه و استراحت:

دوش آب سرد به احساس تازگی و طراوت و بیدار ماندن کمک می‌کند. خوردن یک دسر سبک مانند سیب کارایی را چند برابر افزایش می‌دهد و استرس کنکور یا امتحان را دور می‌کند. غذاهای سنگین نخورید، این غذاها باعث احساس خواب‌آلودگی می‌شوند. درحالی که این چیزی است که قصد دارید از آن جلوگیری کنید. اگر در طول مطالعه آدامس بجوید، حواستان پرت شده و نمی‌توانید چیزی را که مطالعه کردید، به خاطر بیاورید.

ورزش کردن و داشتن تحرک جسمانی در فراگیری بهتر به شما کمک می کند روزانه حد اقل ۳۰ دقیقه ورزش کنید.

پس از نیم ساعت مطالعه پنج دقیقه استراحت کنید و به خود پاداشی بدهید تا به مطالعه علاقه پیدا کنید(مانند خوردن خوراکی مورد علاقه)

هنگامی که احساس خستگی می‌کنید می‌توانید با تنفس عمیق و شل و سفت کردن اندام‌هایتان انرژی از دست رفته را جبران کنید.

همزمان با مطالعه کار دیگری انجام ندهید (مانند تماشای تلویزیون) تا تمرکز شما به حداکثر برسد.

همه جای کتاب را مطالعه کنید جدول ها نمودارها عکس هاو… . هیچ جای کتاب را بدون مطالعه نگذارید.

برای فراگیری بهترمطالب را در ذهنتان بصورت زنده و مصور تجسم کنید. برخی از مطالب درسی را به صورت داستان در بیاورید تا بهتر آنها را درک کنید و فراموش نکنید.

استایل امتحانی:

اگر زمان کوتاهی برای مطالعه جهت آزمون یا امتحان دارید، یادداشت‌برداری کنید. البته مهارت یادداشت‌ برداری خیلی مهم است تا بیشترین بهره را شب قبل از امتحان ببرید. اگر معلم قبل از امتحان یک جلسه مرور گذاشت حتماً در آن شرکت کنید. معلم‌ها در جلسات مرور نکات ریز و مهم که برای امتحان ضروری هستند را یادآوری می‌کنند.

یادداشت‌های سر کلاس را جدی بگیرید به طور منظم سر کلاس حاضر شوید و یادداشت‌برداری کنید. چنانچه یادداشت‌برداری نکردید، یادداشت‌های همکلاسی‌هایتان را کپی‌برداری کنید.

قبل از این‌که سر جلسه امتحان حاضر شوید، غذاهای انرژی‌زا مصرف کنید، البته مراقب باشید معده‌تان را بیش از حد پر نکنید تا سر جلسه امتحان خوابی شیرین به سراغ‌تان نیاید. گرسنه ماندن هم موجب حواس‌پرتی و تمرکز نداشتن می‌شود. میوه‌ها و پروتئین منبع خوبی از انرژی هستند. از مصرف کربوهیدرات‌ها مثل برنج و سیب‌زمینی که شما را خواب‌آلود می‌کند، هم اجتناب کنید. اگر امکان دارد یک بطری آب با خود داشته باشید. همچنین چای و قهوه ننوشید.

کارهایی که باید روز امتحان و در حین آن انجام دهید، مهم است. حواس‌تان باشد که هرچه را لازم دارید با خود بردارید. از مداد، پاک‌کن و خودکار گرفته تا کارت ورود به جلسه و همچنین ساعت مچی‌تان. این کارها را برای دقیقه آخر نگذارید، زیرا هیچ چیز به اندازه آماده‌شدن دقیقه نود روز امتحان فرد را مضطرب نمی‌کند.

غذای خوب و ورزش در دوران امتحانات بسیار اهمیت دارد. باتری بدن شما را فقط غذاهای سالم می تواند شارژ کند. پس سعی کنید شارژ بدنتان را کامل کنید تا حین درس خواندن شارژتان تمام نشود. برای کاهش استرس و گردش منظم اکسیژن در خون نیاز دارید که حتما در برنامه تان ورزش را بگنجانید.

ارسال یک پاسخ

لطفا دیدگاه خود را وارد کنید!
لطفا نام خود را در اینجا وارد کنید