زمان انتخاب رشته کنکور تجربی

زمان انتخاب رشته کنکور هر ساله معمولا در بازه اواسط مرداد ماه است. زمان دقیق انتخاب رشته کنکور هر ساله بسته زمان تصحیح پاسخ برگه های کنکور متغیر است. سازمان سنجش پس از تصحیح پاسخ برگ ها اقدام به اعلام نتایج اولیه میکند. شما بعد از بررسی کارنامه کنکوری خود، می توانید برای انتخاب رشته اقدام کنید. بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور تجربی نیز بعد از بررسی رتبه کنکور شما در منطقه و در زیرگروه های مختلف می توانند شما را در الویت بندی رشته های متنوع موجود راهنمایی کنند. بعد از دریافت کارنامه خود از سایت سازمان سنجش می توانید برای انتخاب رشته دانشگاه سراسری و سپس از آن بعد از گذشت مدتی برای انتخاب رشته دانشگاه آزاد از طریق سایت سنجش (sanjesh.org) و سایت آزمون (azmoon.org) اقدام نمایید. زمان دقیق انتخاب رشته کنکور تجربی از تاریخ دوازدهم تا بیستم مرداد ماه سال 1401 می باشد. برای دریافت اطلاعات دقیق و بهره مندی از بهترین مشاور انتخاب رشته کنکور تجربی می توانید نام و نام خانوادگی خود را به شماره .

جشن فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی
جشن فارغ التحصیل دانشگاه شهید بهشتی

انتخاب رشته کنکور تجربی دانشگاه سراسری

شما بدون پرداخت هیچ گونه هزینه ای می توانید در انتخاب رشته کنکور تجربی تنها با یک کد دریافت شده، شرکت کنید. در نظر داشته باشید که از طریق سایت سازمان سنجش در زمان تعیین شده یعنی در اواسط مرداد ماه سال جاری می توانید انتخاب رشته کنید. برای دانشگاه های روزانه، نوبت شبانه، پیام نور، غیر انتفاعی و پردیس خودگردان می توانید بدین صورت عمل کنید. مشاور انتخاب رشته کنکور تجربی برای شما در جلسات مشاوره عنوان می کند که انتخاب رشته کنکور تجربی دانشگاه آزاد از دانشگاه سراسری مجزا است. همچنین توجه داشته باشید که مشاور انتخاب رشته کنکور تجربی قطعا برای شما به این نکته اشاره خواهد نمود که رشته های پزشکی، در دانشگاه های غیر انتفاعی و پیام نور ارائه نمی شوند. در این زمینه مشاور تحصیلی انتخاب رشته کنکور تجربی اطلاعات دقیقی را در اختیار دانش آموزان قرار خواهد داد.

مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی
مشاوره انتخاب رشته کنکور تجربی

انتخاب رشته کنکور تجربی دانشگاه آزاد

بر خلاف انتخاب رشته کنکور تجربی در دانشگاه های سراسری انتخاب رشته دانشگاه های آزاد با پرداخت هزینه هستند. شما باید کدی را تهیه و خریداری نمایید، سپس با هر کد می توانید 100 رشته مختلف و مرتبط با گروه آموزشی خود را انتخاب نمایید. وقتی لیست کدرشته محل های دلخواه خود را با کمک مشاور انتخاب رشته کنکور دانشگاه آزاد الویت بندی کردید برای وارد کردن انتخاب های خود باید به سایت انتخاب رشته دانشگاه آزاد به نشانی azmoon.iau.ac.ir مراجعه نمایید. همچنین در نظر داشته باشید که قبل از انتخاب رشته کنکور تجربی بهتر است تا دفترچه انتخاب رشته آزاد 1401 را با دقت مطالعه نمایید.در این راستا مشاور انتخاب رشته کنکور تجربی به شما کمک شایانی خواهد نمود. برای دانلود این دفترچه می توانید از سایت مرکز مشاور کنکور دکتر معین الدین نیز بهره مند گردید.

کارنامه انتخاب رشته کنکور تجربی

یکی از مهمترین تخصص هایی که باید یک مشاور انتخاب رشته کنکور تجربی آن را دارا باشد، توانایی تحلیل و بررسی مو به موی کارنامه انتخاب رشته کنکور تجربی است. کارنامه قابل مشاهده در سایت سازمان سنجش به دو قسمت تقسیم می شود. قسمت ابتدایی، اطلاعات شخصی شما است. در قسمت دوم نمرات موجود را می توانیم مشاهده نماییم. برای انتخابی اصولی، بهتر است موارد زیر را بررسی نمایید:

  1. ماکزیمم نمره های موجود از کل زیر گروه ها
  2. رتبه کل در سهمیه نهایی
  3. رتبه کشوری
  4. مجاز بودن در دوره های روزانه و نوبت دوم
  5. مجاز بودن در دانشگاه های پردیس و ظرفیت مازاد
  6. مجاز بودن به انتخاب رشته در دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی
  7. مجاز بودن به انتخاب رشته در دانشگاه پیام نور و غیرانتفاعی

با مراجعه به سایت و وارد نمودن کد ملی و یا کد داوطبی خود می توانید کارنامه نهایی را دریافت نمایید. کارنامه و یا نتایج کنکور تجربی 1401 در اوایل مرداد ماه به دست دانش آموزان می رسد.

مجاز بودن انتخاب رشته کنکور تجربی
مجاز به انتخاب رشته کنکور تجربی

راهنمای انتخاب رشته کنکور تجربی

با ورود به سایت سازمان سنجش در قسمت اطلاعات و اخبار کنکور سراسری بر روی دانلود دفترچه انتخاب رشته کلیک کنید. بعد از مطالعه و مقایسه رشته ها و دانشگاه ها به سراغ سایت بیایید و از همین صفحه برای انتخاب رشته اقدام کنید. برای ورود به صفحه انتخاب رشته باید کد ملی و شماره داوطلبی خود را داشته باشید. بعد از ورود به صفحه انتخاب رشته از یک تا 150 رشته را می توانید انتخاب کنید. برای اولویت بندی راحت تر ابتدا انتخاب های خوشبینانه را در نظر بگیرید. رشته هایی که متقاضیان بیشتری دارد را در اول لیست خود انتخاب کنید. بهتر است 20 تا 30 درصد این لیست را به این انتخاب ها اختصاص دهید. انتخاب های واقع بینانه ای داشته باشید. این انتخاب ها، آن دسته از رشته هایی هستند که با توجه به کارنامه خود انتخاب نموده اید و احتمال قبولی شما در آن ها 50 درصد است. دسته آخر انتخاب های بد بینانه هستند که احتمال قبولی شما در آن ها بسیار بالا و 90 درصد است. برای انتخاب این موارد بهتر است به علایق خود توجه کنید.شما با دریافت مشاوره از بهترین مشاور کنکور رشته تجربی میتوانید چیدمان انتخاب رشته خود را به نحو احسن انجام دهید.

سهمیه انتخاب رشته کنکور تجربی

در زمان انتخاب رشته کنکور تجربی سال 1401 می توانیم سهمیه های متنوعی را مشاهده کنیم. پرجمعیت ترین سهمیه، سهمیه منطقه 1 یا 2 یا 3 است که در زمان صحبت با مشاور انتخاب رشته کنکور رشته تجربی در خواهید یافت که برخلاف تصور عوام، رتبه در سهمیه شما ملاک انتخاب رشته است نه رتبه کشوری شما. از سویی دیگر نیز سهمیه رزمندگان و جانبازان، سهمیه بهیاران و … نیز از مهمترین سهمیه هایی است که در زمان انتخاب رشته کنکور می توانیم آن ها را در دفترچه مشاهده نماییم.

سهمیه ایثارگران 25 درصد به همسر و فرزندان شهدا، همسر و فرزندان آزادگان و خود آن ها و همچنین به جانبازان بالای 25 درصد و همسر و فرزندان آنان تعلق میگیرد.

از مهمترین سهمیه های دیگر مربوط به مناطق محروم و زلزله زده است، که حداقل 40 درصد می باشد. البته این مورد برای رشته های غیر پزشکی است و در رشته های پزشکی این درصد تا 30 درصد کاهش می یابد.

سوالات مهم و متداول در زمینه انتخاب رشته کنکور تجربی

از مهم ترین سوالاتی که در زمینه انتخاب رشته کنکور تجربی دانش آموزان می پرسند، می توانیم به سه مورد مهم زیر اشاره کنیم:

انتخاب رشته کنکور تجربی چه زمانی برگزار می شود؟

زمان دقیق اعلام شده از سوی سازمان سنجش 12 تا 20 مرداد ماه می باشد.

تعداد کل رشته های انتخابی از سوی ما باید چه تعدادی باشد؟

برای انتخاب رشته کنکور سراسری شما 150 حق انتخاب دارید ولی برای دانشگاه آزاد شما می توانید بین 1 تا 100 رشته منتخب را در سامانه انتخاب رشته دانشگاه آزاد ثبت کنید.

در گروه آزمایشی تجربی چه رشته ها و چه زیر گروه هایی را می توانیم مشاهده نماییم؟

رشته های گروه تجربی به 5 گروه کلی تقسیم بندی می شود. لیست کامل رشته های هر 5 زیرگروه در محتوای این مقاله آمده است.

با در نظر داشتن این موارد می توانید بهترین و منطقی ترین انتخاب رشته ممکن را داشته باشید.