آزمون کنکور سراسری، سالانه برای رشته ­های تحصیلی مختلف توسط سازمان سنجش و برای پذیرش در دانشگاه­های کشور انجام می­شود. این آزمون در سطح ملی برای ارزیابی داوطلبان برای پذیرش در رشته­ های مختلف تجربی، انسانی و غیره برگزار می­گردد. از آنجایی که هزاران نفر برای امتحان حاضر می شوند، بنابراین رقابت بین شرکت ­کنندگان بسیار زیاد است.

بنابراین، برای دستیابی به موفقیت در این آزمون، دانش ­آموزان باید یک روال مطالعه را دنبال کنند که آمادگی و همچنین یادگیری آن­ها را بهبود می­بخشد و به آن­ها در کسب رتبه عالی در آزمون سراسری کمک می­کند. در این مقاله، با برنامه ریزی کنکور انسانی آشنا می شویم.

حل نمونه تست

هنگام آماده شدن برای کنکور انسانی، مطمئن شوید که به ­طور مداوم حل تست­های کنکورهای سال های قبل و نمونه سوالات تالیفی را تمرین می­کنید. این تمرین دانش، مهارت های شما را افزایش می­دهد و به شما در تجزیه و تحلیل عملکرد و آمادگی کلی کمک می­کند. با شرکت در آزمون­های آزمایشی به کارنامه عملکردی آزمون دسترسی پیدا میکنید که به شما در شناخت بخش‌های قوی‌تر و ضعیف‌تر بر اساس عملکرد شما در آزمون‌ها کمک می‌کند. مشاوران کنکور انسانی، عملکرد شما را بر اساس درصد و تراز شما، تجزیه و تحلیل می‌کنند و گزارش جامعی برای بهبود بخش‌های خاص در اختیار شما قرار می‌دهند.

تمرین تست زنی برای آشنایی با سوالات و کنترل زمان
تمرین تست زنی برای آشنایی با سوالات و کنترل زمان

شرکت در آزمون آزمایشی

شرکت منظم در آزمون‌های آزمایشی به شما کمک می‌کند تا روی نقاط ضعف خودتان کار کنید و نقاط قوی‌تر را تقویت کنید. بنابراین، این یک نکته مهم برای آماده ­سازی و ورود به هر رقابتی است. این آزمون ها به شما در بهبود مهارت مدیریت زمان کمک می­کند. از آنجایی که شما با مفاهیم و الگوهای سوال کاملاً آشنا خواهید شد، پس از آن زمان کمتری برای شما برای حل یک سوال خاص خواهد گرفت. مدیریت زمان، کلید شکست دادن هر آزمون رقابتی است. بنابراین، در ابتدا روی تلاش برای سؤالات راحت­تر، تمرکز کنید تا برای سؤالاتی که برای آن­ها زمان نیاز دارید وقت بگذارید.

داوطلبان آزمون باید برنامه ­ریزی کنکور انسانی خود را آماده کنند و هر بخش را آنقدر خوب درک کنند که بتوانند به راحتی سوالات در آزمون را حل کنند. شما باید استراتژی خود را طوری بسازید که در توسعه مهارت­ها کمک کند، عملکرد را بهبود بخشیده و دانش شما را تقویت کند. بنابراین، می‌توانید آمادگی آزمون خود را مطابق با زمان و راحتی خود برنامه ریزی کنید، اما چیزی را از دست ندهید.

مراحل آماده­ سازی گام ­به­ گام

برای دریافت پذیرش شرکت در آزمون باید سخت کار کنید، به خوبی آماده شوید و طبق برنامه درسی مطالعه کنید تا بتوانید در آزمون ورودی علوم انسانی و اجتماعی شرکت کنید. توانایی شرکت در این آزمون، کار کودکانه­ای نیست و دانش­آموزان از سراسر کشور برای شرکت در آن اقدام می­کنند.  داوطلبان می­توانند روند گام­به­گام زیر را در مورد چگونگی آماده شدن خوب برای کنکور سراسری رشته انسانی دنبال کنند که به شرح زیر است:

مرحله1 : الگوی آزمون انسانی و طرح علامت­گذاری مطالب را درک کنید.

مرحله2 : برنامه درسی رشته انسانی را بشناسید.

مرحله3 : مطالب مطالعه، سوالات سال­های گذشته و کتاب­های آمادگی را دریافت کنید.

مرحله4 : جدول زمانی روزانه و هفتگی در مورد میزان مطالبی که می­توانید روزانه مطالعه کنید ایجاد کنید.

الگوی آزمون سراسری انسانی

دانستن الگوی آزمون، قبل از حضور در کنکور سراسری برای داوطلب نکته­ای بسیار مهم است. باید نوع آزمون، تراز، مدت زمان امتحان در هر بخش و سایر جزئیات کنکور را دانست. هنگامی که الگو را درک کردید، می­دانید که می­توانید انتظار چه چیزی را داشته باشید. یک برنامه­ریزی کنکور انسانی مناسب، کمک شایانی در آشنایی با الگوی آزمون خواهد کرد.

مدیریت زمان در آزمون سراسری
مدیریت زمان در آزمون سراسری

طرح علامت­گذاری برای آزمون انسانی

دانش­آموزان همچنین باید طرح علامت­گذاری آزمون انسانی را همراه با الگو بدانند. یعنی شما باید جزئیات دقیق را در هر سوال بدانید و به نکات ریز هر سوال دقت کنید. در این صورت، این نکته می­تواند به شما کمک کند تا بهتر آماده شوید و از این رو شانس بیشتری برای موفقیت در آزمون داشته باشید. وقتی الگو را در ذهن داشته باشید و بدانید از نظر طرح سوال و علامت­گذاری چه انتظاری دارید، مشکل زیادی نخواهید داشت و اتلاف وقت در زمان کنکور وجود نخواهد داشت.

برنامه درسی برای آزمون سراسری انسانی

هر فرد باید برنامه درسی مقرر را برای دوره درخواستی دریافت کند. از آنچه در کلاس یازدهم و دوازدهم خود آموخته­اید تا آنچه در فارغ التحصیلی خود انجام داده­اید، باید همه موضوعاتی را که می­تواند در کنکور مطرح شود، بدانید. از مهارت­های خواندن و دستور زبان گرفته تا موضوعات دیگر مانند اقتصاد و عربی، باید تمام جزئیات را مرور کنید. دلیل این موضوع نیز آن است که در همه جنبه­ها مورد آزمایش قرار می­گیرید. با استفاده از یک برنامه درسی مناسب، می­توانید نظم و ترتیب درست خواندن مطالب را داشته باشید.

برنامه ریزی مناسب و کارآمد برای آزمونی موفق
برنامه ریزی مناسب و کارآمد برای آزمونی موفق

چگونه برای آزمون سراسری انسانی آماده شویم؟

برای این که بتوانید در آزمون سراسری انسانی موفق شده و به نتیجه خوبی دست پیدا کنید، بهتر است این موارد زیر را رعایت کنید.

ایجاد جدول زمانی

 اولین کاری که باید انجام دهید ایجاد جدول زمانی است. چه مقدار از مطالب برنامه­ریزی کنکور انسانی خود را می­توانید به صورت ساعتی، روزانه و هفتگی پوشش دهید. هنگامی که یک برنامه زمانی ایجاد شد، می­توانید برنامه درسی خود را به موقع تکمیل کنید و همچنین زمانی برای مرور داشته باشید.

کتاب­های آمادگی را دریافت کنید

همچنین تا جایی که می­توانید کتاب­های آمادگی دریافت کنید تا محتوای برنامه درسی را به طور دقیق درک کنید و بتوانید در مورد نکاتی که می­توانند به شما در درک آسان برنامه درسی کمک کنند بدانید تا برای ورود به کنکور سراسری کاملاً آماده باشید.

حل نمونه­ های امتحانی

بهترین راه برای دانستن الگوی امتحانی و طرح نمره­گذاری، حل سوالات سال­های قبل است. از طریق برگه‌های سؤال، نوع سؤالات قبلاً پرسیده شده، بخش‌هایی که دارای امتیاز بیشتری هستند و نحوه علامت‌گذاری را می‌فهمید. بهترین راه حل سوالات، توجه به مدت زمان امتحان است. از طریق آن، می­توانید خود را محک بزنید و یاد بگیرید که نقاط قوت و نقاط ضعف شما کجا هستند.

جمع ­بندی

آماده­سازی و برنامه ریزی کنکور انسانی خود را هرچه زودتر شروع کنید تا زمان کافی برای امتحان و مرور داشته باشید. هنگامی که از زمان خود به صورت استراتژیک استفاده می­کنید، زمان کافی برای درک مفاهیم، ​​کسب دانش بیشتر و تمرین آن­ها به دست می­آورید. با این حال، داوطلب باید با الگوی کنکور انسانی کاملاً آشنا باشد تا برگه امتحانی واقعی را درک کند و با سطح دشواری و شیوه سؤالات آشنا باشد. همچنین تعداد سوالات هر بخش نیز مشخص خواهد شد. علاوه بر این، آشنایی با شرایط کلی آزمون به داوطلبان در مدیریت زمان نیز به آن­ها کمک خواهد کرد.