تک رقمی های کنکور متعادل درس می خوانند
حتما شماهم شنیده اید که از قدیم می گفتند اندازه نگه دار که اندازه نکوست. تقریبا اغلب مردم بر این باورند که حفظ تعادل دربیشتر امور باعث ایجاد موفقیت و آرامش می گردد و تاثیرات مثبت زیادی در ارتقاء کیفیت زندگی دارد. و پرواضح است که تعادل درفرایند یادگیری گامی موثر در افزایش کیفیت آموزش است.
بررسی عملکرد مطالعاتی دانش آموزان موفق و برتر نشان می دهد که یکی از وجوه اشتراک همه آن ها متعادل درس خواندن است و ما در تیم مشاوره دکتر معین الدین هنگام مصاحبه و گفتگو با بسیاری از رتبه های برتر و بررسی کارنامه آزمون ها در کانون و همین طور کارنامه کنکور این عزیزان به روشنی و وضوح نتایج متعادل در این کارنامه ها رادیده ایم بطوری که فاصله درصدها بین درس های مختلف بسیار کم و در حد 4یا5درصداست.
اما نتایج متعادل نتیجه مدیریت و برنامه ریزی دقیق هنگام مطالعه است. منظور از متعادل درس خواندن، هم اندازه خواندن تمام درس ها نیست بلکه توجه به تمام مباحث و تمام درس ها بادر نظرگرفتن وضعیت آموزشی دانش آموز و همین طور حجم و اهمیت آن ها و نیز ارتباط شان با مطالب بعدی است.
و دانش آموزان برتر جهت ایجاد این تعادل طوری برای خواندن هر مبحث در هردرس زمان بندی می کنند که پس از مطالعه و حل تمرینات مورد نیاز خروجی های یکسان در نتیجه ایجاد گردد. نتایج آزمون ها در کانون در هدایت دانش آموزان و طراحی برنامه مطالعاتی متعادل کمک شایانی می نماید و دانش آموزان موفق بلافاصله پس حضور در آزمون ها و کشف نقاط قوت و ضعف خود در تک تک مباحث هر آزمون جهت همگون سازی وضعیت خود در درس ها و مباحث مختلف برنامه ریزی می کنند.
در واقع یکی از عادات غلط مطالعاتی این است که دانش آموزان دروسی که بیشتر دوست دارند را بیشتر می خوانند و درس هایی را که دوست ندارند یا آن ها را دیرتر یاد می گیرند، کمتر مطالعه می کنند که لازم است این رویه کاملا اصلاح شود و در واقع دانش آموزان می بایست توجه بیشتری به درس ها و مباحثی که در آن ها ضعیف ترهستند، داشته باشند.
هنگام برنامه ریزی جهت متعادل شدن لازم است به این نکات توجه شود:
1-تعادل مبحثی در یک درس یعنی دانش آموزان در هر درس طوری برنامه ریزی کنند که مباحث مختلف آن درس رابه یک اندازه فراگرفته باشند و تسلط شان رو مباحث تقریبا یکسان شود برای نیل به این مقصود بیشترخواندن و بیشترتمرین کردن درمباحثی که ضعیف ترن نقش ویژه ای در ایجاد تعادل خواهد داشت
2-تعادل کیفی در درس ها یعنی علاوه برمتعادل کردن مباحث در هردرس،کیفیت آموزشی دردرس های مختلف هم یکسان و متعادل باشد
3-ایجاد تعادل در وضعیت یادگیری درس ها (تعادل بین تستی و تشریحی)
دیدگاهتان را بنویسید