رشته آموزش ابتدایی
معرفی رشته آموزش ابتدایی
رشته آموزش ابتدایی از جمله رشتههای پرطرفدار است که افرادی که در گروه های آزمایشی مختلف کنکور سراسری شرکت می کنند می توانند در این رشته ادامه تحصیل دهند. هدف اصلی این رشته آموزش مربیان و معلمان با تجربه در روشهای تدریس، آموزش و همچنین ادامه دادن کار در مراکز آموزشی، دانشگاه فرهنگیان و سایر مراکز آموزشی است.
وظایف
از جمله وظایفی که فارغ التحصیلان آموزش ابتدایی باید انجام دهند می توان به موارد زیر اشاره کرد:
۱-تدریس دانش آموزان به صورت تکی و گروهی با استفاده از روش های نوین آموزشی مانند سخنرانی بحث و آزمایش و کنفرانس
۲-با توجه به علایق دانش آموزان و توجه به نیاز آنها باید روش های کارآمد و مفید جهت آموزش آنها به کار گیرد.
۳-برای تمام درس ها و واحد هایی که برای دانش آموزان در نظر گرفته شده است هدف مشخصی را تعیین کند و بتواند بین این اهداف و نیاز دانش آموزان ارتباط برقرار کنند.
۴-فردی که آموزش ابتدایی را برعهده دارد علاوه بر آموزش دروس وظیفه آموزش اخلاق و نظم در بین دانش آموزان و نیز بر عهده دارد.
۵-افرادی که به عنوان آموزگار و مدیر در مراکز آموزشی فعالیت می کنند باید با والدین دانش آموزان صحبت کنند و در مورد نیازهای دانشآموزان تبادل نظر داشته باشند.
دانش
- ۱-آموزش و پرورش: شخصی که آموزش ابتدایی را فراگرفته است باید با روش های برنامه ریزی درسی و آموزش آشنایی داشته باشد تا بتواند به صورت به روز و کارآمد آموزش های لازم را به دانش آموزان انتقال دهند.
- ۲-زبان انگلیسی: فردی که آموزش ابتدایی را گذرانده باشد باید با قواعد، کلمات و لهجه مناسب به زبان انگلیسی که زبان بین المللی است آشنایی کافی را داشته باشد.
- ۳-روانشناسی: فرد فارغ التحصیل از آموزش ابتدایی باید تا حد زیادی بتواند دانشآموزان را روانشناسی کند و بین شخصیت های مختلف تمیز قائل شود تا بتواند متناسب با شخصیت هر فرد با او برخورد کند.
- ۴-ریاضی: با علوم ریاضی مانند حساب، جبر، هندسه، حساب دیفرانسیل و انتگرال، آمار و کاربرد های آنها نیز آشنایی داشته باشد.
توانایی ها
شخصی که وظیفه آموزش افراد در هر سنی را بر عهده دارد باید فن بیان مناسبی داشته باشد تا مطالبی که آموزش می دهد به صورت کامل به افرادی که آن درس را فرا می گیرند شناسانده شود. همچنین فرد باید بتواند به خوبی گوش کند درک کند و اطلاعات را پردازش کند تا بتواند ارتباط خوبی با جامعه داشته باشد. هنگام سخنرانی و آموزش باید تن صدای مناسب و سرعت مناسبی را اعمال کند تا افرادی که به صورت مخاطب به آموزش های وی گوش میدهند بتوانند نهایت استفاده را از آموزش پی ببرند.
شخصیت های مناسب این شغل
افرادی که فارغ التحصیل آموزش ابتدایی هستند باید شخصیت اجتماعی داشته باشند تا بتوانند به خوبی با همه افراد جامعه ارتباط برقرار کنند و به حرف آنها گوش دهند تا بتوانند به آنها آموزش دهند و آنها را هدایت و راهنمایی کنند. در زمینههای هنری نیز این افراد باید به میزان مورد نظر خلاقیت و هنر داشته باشند تا بتوانند این خصوصیت را به دانشآموزان نیز منتقل کنند و زمینه های رشد و شکوفایی آنها را فراهم کند.
دروس دوره دانشگاه
دروس پایه
- آموزش قرآن
- کلیات روش ها و فنون تدریس
- روانشناسی عمومی
- بهداشت و محیط زیست
- روانشناسی تربیتی
- مقدمات روش های مطالعه و پژوهش
- آشنایی با قانون اساسی
- طراحی و تولید مواد آموزشی
- صرف و نحو کاربردی
- تمرین معلمی
- ترجمه از عربی به فارسی و بالعکس
- آئین زندگی
- روانشناسی کودکان استثنایی
دروس تخصصی
- خوشنویسی
- کاردستی
- روش تدریس فارسی دوره ابتدایی
- ورزش و بازی های دبستانی
- تفسیرمقدماتی
- فلسفه
- تاریخ اسلام
- کلیات عرفان
- روش تدریس و بررسی کتب عربی دوره راهنمایی
- روش تدریس قرآن دوره ابتدایی
- روش تدریس بازی در دوره ابتدایی
- بررسی کتب اجتماعی دوره ابتدایی
- روش تدریس و بررسی کتب هنر دوره ابتدایی
مشاغل مرتبط
- مربی مهدکودک و آمادگی
- معلم دوره متوسطه و راهنمایی
- معلم فنی و حرفه ای
- معلم بزرگسالان
برنامه درسی (سرفصل) آموزش و پرورش ابتدایی (دبستان)و تعداد واحدها
تعداد کل واحدها : ۳۲ واحد
دروس پایه : ۱۶ واحد
دروس تخصصی : ۱۲ واحد
پایان نامه : ۴ واحد
دروس پایه کارشناسی ارشد آموزش و پرورش دبستانی
نام درس | تعداد واحد | نام درس | تعداد واحد |
مبانی و اصول برنامه ریزی پیش دبستانی و دبستانی | ۲ | مکاتب فلسفی و آراء تربیتی | ۲ |
کاربرد رایانه در آموزش و پرورش | ۲ | طراحی فضاهای آموزش و پرورش | ۲ |
روش تحقیق در آموزش و پرورش | ۲ | متون تخصصی در آموزش و پرورش پیش دبستانی و دبستانی | ۲ |
تعلیم و تربیت اسلامی (۲) | ۲ | جمع | ۱۶ |
روشهای پیشرفته تدریس | ۲ |
دروس تخصصی کارشناسی ارشد آموزش و پرورش دبستانی
نام درس | تعداد واحد | نام درس | تعداد واحد |
اصول برنامه ریزی آموزشی و درسی ابتدایی | ۲ | روشها و فنون تدریس علوم تجربی دوره ابتدایی | ۲ |
روشها و فنون تدریس تعلیمات دینی دوره ابتدایی | ۲ | روشها و فنون تدریس علوم اجتماعی دوره ابتدایی | ۱ |
روشها و فنون تدریس ریاضیات دوره ابتدایی | ۱ | روان شناسی رشد و زبان آموزی | ۲ |
تربیت بدنی و بازیهای دبستانی | ۱ | جمع | ۱۲ |
فعالیتهای هنری و کاردستی کودکان دبستان | ۱ |
دانشگاههایی که در رشته آموزش و پرورش دبستانی پذیرش دانشجو دارند
دانشگاه علامه طباطبایی | دانشگاه شیراز |
دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید چمران و پردیس نسیبه تهران | دانشگاه فرهنگیان پردیس شهید رجایی و پردیس شهید باهنر شیراز |
دانشگاه فرهنگیان پردیس فاطمه الزهرا اصفهان |
بازار کار، درآمد و حقوق
فارغ التحصیل آموزش ابتدایی که تحت عنوان معلم به حساب می آید می توانند در مدارس دولتی و یا غیر انتفاعی تیزهوشان و نمونه دولتی به تدریس بپردازد.
همچنین می تواند با کلاسهای خصوصی در آموزشگاه ها به صورت خصوصی به دانش آموزان در وقت های خارج از ساعت مدرسه تدریس کنند.
همچنین با داشتن سابقه کاری می تواند به داشتن سمت ناظر یا معاون یا مدیر مدرسه نیز دست یابد..
با توجه به تعداد زیاد فارغالتحصیلان نمیتوان این را گفت که حتماً بعد از فارغ التحصیلی می توانند به شغل دلخواه با درآمد مناسب دست یابند اما شخصی که بتواند به شغل آموزش مشغول شود میتواند در حد کفایت میزان درآمدی را داشته باشد تا با سابقه کار در سالهای آینده بتواند امید استخدام رسمی در آموزش و پرورش داشته باشد.
دیدگاهتان را بنویسید