آیا نیاز است حتما در آزمون های آزمایشی شرکت کنیم؟
♨️ آیا نیاز است حتما در آزمون های آزمایشی برای کنکور شرکت کنیم؟
آزمون آزمایشی شرکت کنم یا نه ؟ در پاسخ به این سوال باید گفت : رفتن شما به آزمون ها تعهد خوبی برای شما به همراه خواهد داشت و باعث می شود موظف بشید در مقاطع مختلف زمانی خود را محک بزنید.
همچنین بخاطر برنامه ریزی آزمون موسسات که به بودجه بندی مباحث آزمون معروف هست ، میشه گفت تا حد قابل قبولی شما یک برنامه ریزی و طرح کلی از مسیر یکساله موفقیت در کنکور را دارید.
داوطلبانی که در سال کنکور بدون آزمون مسیر خود را طی می کنند همواره از جایگاه علمی خود در مقایسه با دیگران تردید دارند و ترس از عقب ماندگی و نداشتن برنامه منسجم برای آنها باعث استرس بیش از اندازه ، بخصوص در ماه های منتهی به کنکور میشود.
همچنین این دسته از داوطلبان اکثرا روی برخی فصول مکث و وسواس مطالعاتی شدیدی دارند که مسلما با شرکت در آزمون و دیدن نتایج آن می توان تا حد قابل قبولی به این اطمینان رسید که آیا این فصل را تسلط داریم یا که نه ؟!
همچنین رفتن به حوزه امتحان در کنار سایر داوطلبین می تواند در جهت شبیه سازی هرچه بیشتر و بهتر شرایط واقعی کنکور به شما کمک کند و در کاهش استرس جلسه اصلی کنکور نقش اساسی ایفا می کند.
♨️ اما مهمترین فاکتورهای مقایسه بین آزمون های آزمایشی:
قبل از انتخاب آزمون آزمایشی حتما به نکات زیر توجه کنید:
✅ بودجه بندی و برنامه ریزی ( انتخاب مباحث و فرصت مطالعاتی و نحوه دوره آنها )
شامل: انتخاب دروس تحلیلی تر در تابستان ، تعداد آزمون ها و دوره های بیشتر از هر مبحث ، انتخاب زنجیره های مطالعاتی مرتبط با یکدیگر و …
✅ کیفیت سوالات آزمون
شامل: طرح سوالات تالیفی هم سنگ با کنکورهای سال های گذشته ، برگزاری پیش آزمون برای هر درس برای استاندارد سازی بیشتر تست ها ، استفاده کمتر از تست های کنکورهای سال های قبل بدون تغییر و ثابت بودن اعضای دپارتمان طراحان هر درس باعث افزایش کیفیت تست های کنکورهای آزمایشی می شود .
✅ جامعه آماری آزمون ( تعداد شرکت کنندگان )
شامل: محک خوردن داوطلبان با بیشترین جامعه آماری شرکت کننده در همان آزمون و نه تخمین رتبه بر اساس کنکور سال قبل، طریقه ی محاسبه ی تراز آزمون باید بر حسب جامعه ی آماری آزمون باشد.
✅ خدمات جانبی و هزینه آزمون ( کتاب ، لوح فشرده ، پشتیبانی و … )
شامل: هزینه منطقی و متعارف و برابر در همه نقاط کشور ، جلوگیری از هزینه تراشی های اجباری مثل خرید کتاب ، بسته آموزشی، دی وی دی های آموزشی کنکور، مشاوره و…
♨️ نقاط ضعف آزمون های آزمایشی معمول:
✅ عدم رعایت پیش نیاز و مکمل مباحث
یعنی قبل از پرداختن به هر فصل از هر هر سال بودجه بندی بایستی پیش نیازهای ضروری آن مبحث را یک دور دوره کند و سپس به سمت مبحث زنجیره بعدی برود.
همچنین در صورت تکمیل مباحث یک فصل در سال های آینده بایستی به صورت کامل از صفر تا صد مبحث را کنکوری وار جمع کند.
✅ پرداختن زیاد به دروس توصیفی
دروسی مثل زمین شناسی ، تاریخ ، جغرافیا ، دینی و … نیاز نیست در تابستان به مقدار یک کتاب کامل کار شود.
ای کاش آزمون ها بجای پرداختن به کل دروس از این کتب برای تنوع مطالعاتی و جلوگیری از خستگی داوطلبان بصورت انتخاب صرفا بخش های کمی را در طرح درس بودجه بندی خود گنجانده بودند.
همچنین مبحثی نبودن درس ادبیات در میان دروس عمومی هم یکی دیگر از مشکلات همه آزمون هاست و همانطور که می دانید ارزش همه فصول ادبیات کنکور برابر باهم نیست.
❗️برای آشنایی بیشتر با روش مطالعه ی این دروس به مطلب روش مطالعه دروس توصیفی مراجعه فرمایید.
✅ عدم توازن برابر برنامه
نداشتن توازن در برنامه آزمون یعنی یک آزمون مباحث ساده است و در آزمون بعدی فصول سنگین دروس تخصصی در کنار هم قرار گرفته است.
همچنین گاهی اوقات آزمون ها برای فصل های به شدت سنگین و بسیار راحت به یک میزان زمان قرار می دهند که این برای مطالعه داوطلبان مشکلاتی جدی را به همراه خواهد داشت.
✅ دوره غیر اصولی
برگشت به عقب به روش قطاری به این معناست که هربار قرار است آزمون مباحث قبلی را دوره کند از اولین بودجه بندی تا آخرین مبحث پیشروی را در مرور خود لحاظ می کند و این باعث میشود که فصول اولیه هر کتاب به تعداد دفعات بیشتری مورد ارزیابی و مرور قرار بگیرد و فصول انتهایی کمتر.
✅ عدم تطبیق برنامه آزمون با شرایط شما
همانطور که می دانید ، برنامه آزمون ها یک برنامه کلی هستند که برای همه مثل هم ارائه می شود و بر حسب تراز و وضعیت علمی داوطلبین مختلف شرکت کننده در آن آزمون حجم برنامه و انتخاب مباحث تغییری نخواهد کرد.
اینجاست که یکی از وظایف مشاور خصوصی کنکور در امر برنامه ریزی کنکور دقت به شرایط علمی داوطلب مورد نظر، برنامه تدریس کلاس های درس او، پیدا کردن نقاط ضعف و قوت او و در نهایت ایجاد تغییرات جزیی یا کلی در ساختار برنامه آزمون است.
♨️ اهمیت شرکت در آزمون های مرحله ای ،آزمایشی و برنامه ای:
✔️ آزمون از ابزارهای یادگیری است.
✔️ فقط در جلسه آزمون محکوم هستیم به دنبال پاسخگویی و راه حل باشیم.
✔️ نوع مطالعه ی ما را تغییر می دهد و باعث کیفیت بخشی می شود.
✔️ هنگام مطالعه برای شرکت در آزمون، به طور خودکار تمرکز ذهن بیشتر می شود.
✔️ آزمون اجبار و مسئولیت ما را بیشتر می کند و از هدر رفتن وقت و انرژی جلوگیری می کند و ما را وادار به دنبال کردن روش ها و منابع موثرتری برای یادگیری می کند.
✔️ باعث ایجاد خلاء در ذهن می شود،در نتیجه وادار به تعقیب راه حل ها می شویم.
✔️ آزمون ها حکم بازی تدارکاتی برای کسب نتیجه نهایی را دارد.
✔️ در هر آزمون دانسته های ما دسته بندی می شود. چندتا سوال را بلدیم، کدوم ها را اصلاً بلد نیستیم، در کدام سوال ها اطلاعات ناقص داریم و در انتخاب گزینه ها شک می کنیم.
✔️ محدوده ی هر آزمون یک منوی مطالعاتی از کتاب های درسی در یک بازه زمانی می باشد.
✔️ وسیله ای برای هدف گذاری می باشد، با شناخت از تک تک درسها و هدف گذاری و برنامه ریزی ، باعث ایجاد انگیزه شده و مسیر را بهتر ادامه می دهیم.
✔️ یک ارزیابی کارآمد و موثر از آزمون (دفترچه سوال و پاسخ تشریحی)، مُهری است که پس از یک بازه زمانی روی دفتر یادداشت خود ثبت می کنیم (بررسی و تحلیل آزمون).
✔️ کارنامه هر آزمون سندی است که امکان تصمیم گیریِ به موقع را بر اساس موقعیت واقعی مان به ما می دهد.
✔️ شرکت در آزمون بهانه ای برای گفت و گو های مشاوره ای خواهد شد.
برای دریافت یک جلسه معارفه و مشاوره رایگان کنکور با تیم مشاوره دکتر معین الدین، کافیست همین حالا مقطع و رشته تحصیلی خود را به شماره ۰۹۱۰۰۸۴۸۵۸۱ پیامک نمایید.
دیدگاهتان را بنویسید