حتما شماهم شنیده اید که از قدیم می گفتند اندازه نگه دار که اندازه نکوست. تقریبا اغلب مردم بر این باورند که حفظ تعادل دربیشتر امور باعث ایجاد موفقیت و آرامش می گردد و تاثیرات مثبت زیادی در ارتقاء کیفیت زندگی دارد. و پرواضح است که تعادل درفرایند یادگیری گامی موثر در افزایش کیفیت آموزش است.
بررسی عملکرد مطالعاتی دانش آموزان موفق و برتر نشان می دهد که یکی از وجوه اشتراک همه آن ها متعادل درس خواندن است و ما در تیم مشاوره دکتر معین الدین هنگام مصاحبه و گفتگو با بسیاری از رتبه های برتر و بررسی کارنامه آزمون ها در کانون و همین طور کارنامه کنکور این عزیزان به روشنی و وضوح نتایج متعادل در این کارنامه ها رادیده ایم بطوری که فاصله درصدها بین درس های مختلف بسیار کم و در حد ۴یا۵درصداست.
اما نتایج متعادل نتیجه مدیریت و برنامه ریزی دقیق هنگام مطالعه است. منظور از متعادل درس خواندن، هم اندازه خواندن تمام درس ها نیست بلکه توجه به تمام مباحث و تمام درس ها بادر نظرگرفتن وضعیت آموزشی دانش آموز و همین طور حجم و اهمیت آن ها و نیز ارتباط شان با مطالب بعدی است.
و دانش آموزان برتر جهت ایجاد این تعادل طوری برای خواندن هر مبحث در هردرس زمان بندی می کنند که پس از مطالعه و حل تمرینات مورد نیاز خروجی های یکسان در نتیجه ایجاد گردد. نتایج آزمون ها در کانون در هدایت دانش آموزان و طراحی برنامه مطالعاتی متعادل کمک شایانی می نماید و دانش آموزان موفق بلافاصله پس حضور در آزمون ها و کشف نقاط قوت و ضعف خود در تک تک مباحث هر آزمون جهت همگون سازی وضعیت خود در درس ها و مباحث مختلف برنامه ریزی می کنند.

در واقع یکی از عادات غلط مطالعاتی این است که دانش آموزان دروسی که بیشتر دوست دارند را بیشتر می خوانند و درس هایی را که دوست ندارند یا آن ها را دیرتر یاد می گیرند، کمتر مطالعه می کنند که لازم است این رویه کاملا اصلاح شود و در واقع دانش آموزان می بایست توجه بیشتری به درس ها و مباحثی که در آن ها ضعیف ترهستند، داشته باشند.
هنگام برنامه ریزی جهت متعادل شدن لازم است به این نکات توجه شود:
۱-تعادل مبحثی در یک درس یعنی دانش آموزان در هر درس طوری برنامه ریزی کنند که مباحث مختلف آن درس رابه یک اندازه فراگرفته باشند و تسلط شان رو مباحث تقریبا یکسان شود برای نیل به این مقصود بیشترخواندن و بیشترتمرین کردن درمباحثی که ضعیف ترن نقش ویژه ای در ایجاد تعادل خواهد داشت
۲-تعادل کیفی در درس ها یعنی علاوه برمتعادل کردن مباحث در هردرس،کیفیت آموزشی دردرس های مختلف هم یکسان و متعادل باشد
۳-ایجاد تعادل در وضعیت یادگیری درس ها (تعادل بین تستی و تشریحی)